Polis eller advokat? Svårt beslut!

Jag har funderar lite på vad jag vill göra resten av mitt liv. Okej, jag är 14 år men fjorton åringar kan också planera sitt liv. Men det är ju inget löfte att det blir så som jag vill ha det, mycket kan ja förändras. Jag ska välja till gymnasiet om 1 år och ett halvt. Jag har drömmar sedan jag var liten att jag ville bli polis. Vilket jag än idag vill bli, men även advokat. Nu är det så att jag inte kan bestämma mig vilket jag vill bli. Visst folk säger att man hinner ändra sig flera gånger. Men det har inte jag gjort, så varför skulle jag göra det nu? Jag har alltid hållt fast vid att jag vill bli polis. Däremot så har advokat kommit in i hjärnan på mej för något år sedan. Men nu de senaste dagarna har jag tänkt lite extra mycket på det. Till gymnasiet ska jag välja att gå linjen Samhäll. Den linjen har jag alltid tänkt att gå på, dock kan det ju variera om jag kommer in eller inte. Bra betyg måste man ifall ha! Nationella proven i nian måste även gå bra i svenska, engelska och matte om jag någonsin ska ha någon chans att komma in där. Vet även att man måste ha bra betyg om man ska sedan söka till högskola och komma in på den högskolan man själv vill gå i. Då vet jag inte om jag ska gå juridiklinjen eller polishögskolan. Det är ett väldigt svårt val och det kan faktist avgöra vad jag själv vill göra i framtiden. Vill ju verkligen bli antingen polis eller advokat och ska få kämpa för detta. Detta är en stor utmaning för mig, trots att det är några år kvar. Sedan är det ju att välja vilket man verkligen finner intresse för. Dvs, polis eller advokat. Om jag kunde, så skulle jag välja båda!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0